Wie is beter

By 6 oktober, 2019Overig

In een oud documentje kom ik een raadsel tegen waar ik wellicht destijds een hele theorie omheen had gebouwd, maar nu het antwoord niet meer weet.

Het raadsel is als volgt: Wie is beter c.q. levert meer toegevoegde waarde? De verkoper die twee klanten binnenhaalt met z’n vingers in z’n neus of de verkoper die er twee uit twintig doet?

Weet jij het al? Ik nog niet.

Het ‘beter doen’ lijkt mij verwijzen naar het resultaat. De toegevoegde waarde (kennis x vaardigheden x probleemoplossend vermogen) naar het proces dat leidt tot het resultaat. Het resultaat is van beiden hetzelfde, dus zou ik zeggen, beiden zijn even goed.

Maar qua toegevoegde waarde is de eerste beduidend beter (ik herinner mij ineens mijn eigen oplossing weer). De eerste heeft namelijk zijn klantenbestand bestudeerd en geanalyseerd waar de meeste kansen lagen. De tweede is als een blinde aan de slag gegaan.

Maar ja, twee klanten slechts. Is dat nu zoveel?

“Veel, wat is veel?” vroeg Hilde Beckers, HR Manager bij Verstegen Spices & Sauces zich hardop af, toen zij tijdens de presentatie van ons beloningsonderzoek de vraag kreeg of men er veel op vooruit zou gaan. “Drie haren in je soep is veel, drie haren op je hoofd is weinig.”

En zo is het maar net.

Werk ze,

Rolf Baarda

 

Leave a Reply