Wanneer bonussen nuttig zijn

By 29 mei, 2019Overig

Doe je even mee met een gedachtenexperiment? Beeld je in een supermarkt waar 100 mensen tegelijkertijd 1 minuut gratis mogen winkelen. Zie je al voor je wat er dan gebeurt?

Wat een enorme puinhoop zal dat geven. Laat dat maar aan de prijswinnaars over. Ieder voor zich en ten koste van alles zal dat karretje vol moeten komen. Alles minder zal als verlies worden aangemerkt.

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat dit geen graaien heet, maar hamsteren. Een volkomen normale reactie als ons iets extra’s aangeboden wordt. Zoals een bonus.

De vraag is nu: zijn er organisaties die speculeren op dit hamstergedrag? Ik bedoel, zijn er bedrijven die willen dat hun medewerkers ten koste van veel (zo niet alles) hun mandjes vol met spullen gooien? Waar een bonus de normaalste zaak van de wereld is?

Ja die zijn er zeker.

Dat zijn de ondernemingen met weinig onderscheidend vermogen en lage marges bovendien. Ik denk dan aan een fabriek, een supermarkt of de handel zo je wilt. Hun verdienmodellen zijn vooral gebaseerd op omzetmaximalisatie: het draaien van zo groot mogelijke volumes.

Juist daar waar de productielijnen continu vol moeten lopen en geen tijd is voor rust en reflectie, daar jagen bonussen sales op om als gekken aan het hamsteren te slaan.

Precies om die reden – het blijven presteren ook als men eigenlijk niet meer wil – is prestatiebeloning bij deze bedrijven een volstrekt logisch instrument.

Daar is, zal ik maar zeggen, over die puinhoop grondig nagedacht.

Werk ze,

Rolf Baarda

Leave a Reply