Jellinek Kliniek voor de financiële sector

By 17 augustus, 2020Overig

Ik zal het nooit vergeten. Toen ik mijn private banker bij ABNAMRO vertelde dat voortaan een andere bank mijn gespaarde centjes ging beheren, zei hij: ‘Dat is slecht voor mijn bonus’. Ik zweer het, hij zei het echt!

Heel herkenbaar concludeert de AFM in haar rapport Bewust Belonen en Waarderen.

De belangrijkste conclusies:

  1. Het beloningsbeleid van banken, verzekeraars en vermogensbeheerders is van invloed op het gedrag van medewerkers. Hoe men beloont bepaalt de afweging die men maakt tussen klant- en ondernemingsbelangen.
  2. Gedragsverandering ontstaat door een bedrijfstop en leidinggevenden die:
  • voorbeeldgedrag laten zien;
  • sturen op het klantbelang en medewerkers daarop willen beoordelen en belonen;
  • de druk op targets en commercie verlagen.
  1. Sturen op gedragsverandering loont. Ofwel, laat het klantbelang prevaleren en de investering verdient zich vanzelf terug!

Hop, zou ik zeggen, direct aan de slag (wij hebben nog tijd).

Maar nog wel even een klein dingetje, dames en heren van de sector Geld. Niets zo verslavend als een flinke bonus. U weet daar ongetwijfeld alles van. Vergeet daarom niet de oprichting van een soort Jellinek Kliniek, om de verwachte ontwenningsverschijnselen tijdig voor te zijn.

Werk ze,

Rolf Baarda

Leave a Reply