Geef je loopbaan een nieuwe bestemming (slot)

By 22 september, 2020Overig

De S-curve. Ik pikte hem op in een boekje dat elke rechtgeaarde HRM’er zou moeten lezen. En hun directie ook, wil die begrijpen waar die wijze HRM’er het over heeft. Ontsnappen uit S-catraz heet het. Typisch zo’n popiejopie-titel waar uitgevers enthousiast van worden, maar mij aanvankelijk niet aanzette tot lezen. Dom.

In dit zeer toegankelijk boekje behandelt schrijver Peter Robertson (gewoon een Nederlander hoor) de S-curve. Niet geheel toevallig heeft die curve de vorm hebben van een S en staat symbool voor de leerweg van organisaties. Of beter, de op- en neergang daarvan.

Robertson citeert Theodor Modis die de S-curve voorstelt als vier seizoenen. In de winter zien tal van nieuwe ideeën het licht en wordt er nog weinig winst gemaakt. Dan komt de lente, een periode van groot enthousiasme en dito investeringen.

In de zomer kan men gaan oogsten. Maar met de rendementen sluipt ook een hardnekkige bureaucratie de organisatie binnen. Voor innovators niet zelden het sein om hun geluk elders te gaan beproeven. Daarna vormen verlies van marktaandeel en ingrijpende besparingen de opmaat naar een gure, regenachtige herfst. De S-curve is voltooid.

Het lijkt, merkt Robertson gevat op, dat het betaalmiddel waarmee wij betalen voor succes, verstarring heet. Het sust ons in slaap en als we weer wakker worden, is de wereld veranderd.

Zet deze les nu eens af tegen onze eerdere bevinding, dat ongeveer de helft van jouw personeel zijn hoogtepunt achter zich heeft. Dat zij, om met Robertson te spreken, hun S-curve hebben voltooid of aan het voltooien zijn. Vandaar zijn pleidooi om tijdig naar een nieuwe S-curve te springen, voordat de herfst zijn intrede doet.

Daar is dan wel voldoende exploratief, ontdekkend vermogen voor nodig, stelt Robertson in zijn boek. Exploratief vermogen beschrijft hij als een van de twee instincten waarover elk mens in meer of mindere mate beschikt. Het andere instinct is gericht op veiligheid, voorspelbaarheid en stabiliteit.

Nieuwe innoverende bedrijven, concludeert Robertson, hebben vanzelfsprekend een overvloed aan exploratievegeesten. Organisaties in de zomer van hun bestaan, moeten het daarentegen doen met hoofdzakelijk stabiliteitsgerichte medewerkers. Juist op het moment dat de onderneming naar een volgde S-curve dient te springen.

Om die situatie voor te blijven, zijn wellicht meer ingrijpende maatregelen geïndiceerd. Na vier jaar veranderen van baan is, hoe ongewild die maatregel voor velen zal zijn, daarom een absolute must. Niet alleen vanuit eigen belang, maar nog meer vanwege dat van het collectief.

Vind jezelf opnieuw uit, escape from S-catraz.

Werk ze,

Rolf Baarda 

Leave a Reply