Chef Kutgesprek

By 21 maart, 2019Overig

Een klant van ons had er een passende functie voor bedacht: chef kutgesprek. Want wat is er een aversie tegen dit jaarlijks terugkerende fenomeen. Mensen die het kunnen weten, zeggen dat 20 procent van de leidinggevenden geen beoordelingsgesprek kan of wil voeren, 20 procent dat heel graag en goed doet en 60 procent dit doet omdat het moet.

Een weinig hoopgevende score. Kortom, niemand vindt beoordelen leuk. Om niet te zeggen: het merendeel van medewerkers én leidinggevenden heeft er een afschuwelijke hekel aan. Ze zien er als een berg tegenop. Beoordelen leidt dus zeker niet tot meer betrokkenheid. Sterker, wellicht is veeleer van het tegenovergestelde sprake.

Precies daar zit de kern van het probleem: beoordelingsgesprekken zorgen niet voor waardering, niet voor veiligheid. In tegenstelling zelfs, we speren graag op ieders negatieve punten. Waarderen is echter het uitspreken van het vertrouwen dat de organisatie in zijn medewerkers heeft. Want dit werkt wél motiverend: je veilig, want gewaardeerd weten in het team waarvan jij deel uitmaakt. Daar is niks softs aan. De mens is nu eenmaal zo gebakken.

Medewerkers willen zich gewaardeerd zien voor de bijdrage die zij dag in dag uit leveren. En het liefst zo, dat dit beeld overeenstemt met hoe zijzelf die bijdrage – de toegevoegde waarde – ervaren. Want alleen dan voelen zij zich veilig.

Als dat vertrouwen zo belangrijk is en zo motiverend werkt, moet voor een eerlijke beloning de aandacht wel gaan naar het proces van waarderen. Niet alleen naar de beloning an sich.

Werk ze,

Rolf Baarda

Leave a Reply