Bureau Baarda in de crisiscrash

By 18 april, 2020Overig

Hoe slaat ons bureau zich door de crisis heen? Manhaftig zou ik willen zeggen, maar daar doe ik die ene vrouw die wij in ons midden hebben ernstig mee te kort.

In onze tak van dienstverlening houdt het werk niet abrupt op, maar komt langzaam tot stilstand. En was dit nu maar tergend langzaam, dan zingen we het probleemloos uit, maar zo werkt het helaas niet. Tja, en dan moet je als leider op gaan staan. Best moeilijk, moet ik je bekennen.

Wat mij hielp waren de inspirerende woorden van Marco Aarnink (https://bit.ly/2VzgFNI). Crisis, zegt hij, is het machteloze gevoel omdat je iets overkomt waar je totaal geen invloed op hebt. Dat gevoel herken ik, ik voelde mij al een beetje gesterkt.

Toen luisterde ik naar de wijze woorden van techno filosoof Martijn Aslander (https://bit.ly/2Vj5hGQ). Hij hield mij voor vooral niet in een kramp te schieten. Genieten moest ik, zolang mijn gezondheid en die van mijn naaste omgeving niet werd geraakt. Boeken moest ik gaan lezen, rust nemen, denken, want straks, als alles weer is overgewaaid, moet ik als een waanzinnige aan de slag.

Dat bracht mij weer bij Arjan Erkel, de man die 607 dagen gevangen zat in Dagestan. Zijn ervaringen balde hij samen in het ontgijzelingsmodel dat begint met: accepteren van de situatie waarin je zit, doelen gaan stellen voor de tijd die komen gaat en een deadline kiezen.

Heb ik gedaan met mijn team.

Als een megaevenement als de Tour de France in september wordt gepland, dacht ik, dan moeten wij ons op de vroege herfst gaan richten. Logisch toch? Op 1 september willen wij uit de startblokken kunnen vertrekken. Wat tot die tijd gebeuren moet, hebben we vastgelegd in een OKR. Daarbij geldt als voorwaarde: een objective moet ook bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling, het moet wel leuk blijven per slot van rekening.

Richt je op een nieuwe doelgroep waarin veel potentie zit, hield José Woldring van de Media Nanny’s mij digitaal voor (https://bit.ly/3bmKtUC). Die nieuwe groep hadden wij gelukkig al gevonden in de partnerorganisatie die wij om ons heen hebben gevormd. ZZP’ers en HR managers leiden wij – volledig digitaal – op om zelf het beloningsbeleid op poten te zetten. Wij helpen hen, straks helpen zij ons.

En dan hadden wij na de vorige crisis ons verdienmodel al aangepast. Ons digitale platform en de licentie op het rollenmodel helpen ons nu door de moeilijkste tijden heen. Thuiswerken doen we al zolang ons team bestaat.

Kortom, wij gaan het redden zonder dat we een aanvraag voor werktijdverkorting hoeven doen. En mocht de omzet toch zwaar tegenvallen, dan springt de overheid bij. Daar ben ik hen heel dankbaar voor.

Maar mensen, wat leer je je klanten in deze tijd waarderen.

Werk ze,

Rolf Baarda

Leave a Reply